Ota Hofman (1928 – 1989)

Ota Hofman přišel na svět 10. dubna jako vítaný bratříček patnáctiletého Evžena a šestileté Stelly. S rodinou bydleli v Praze ve velkém činžáku a rádi jezdili za babičkou na Bohdašín u Červeného Kostelce.

Vystudoval FAMU a ve druhém ročníku v zimě přesvědčil svého pětašedesátiletého otce, aby si po mnoha letech nazul lyže a vyrazil s ním na Labskou boudu. Důvod cesty byl jasný, jel tam požádat o ruku svou milovanou spolužačku Irenu. A tak se Ota Hofman oženil s Irenou Zapadlovou a o rok později se jim narodilo první dítě.

Ještě během studií mu byl schválen do výroby jeho první scénář k celovečernímu filmu Jestřáb kontra Hrdlička, tedy věc naprosto ojedinělá. Jako mladý manžel a novopečený tatínek hned potřeboval nastoupit do pracovního procesu a již během studií dělal asistenta Dr. Josefu Trägrovi, který z něj pak udělal dramaturga v nově vzniklé tvůrčí skupině pro děti a mládež, kde se mohl věnovat i scenáristické tvorbě.

A výsledky na sebe nenechaly dlouho čekat. S bývalým spolužákem Milanem Vošmikem natočili pro děti předškolního věku film Honzíkova cesta podle předlohy Bohumila Říhy a výsledek prezentovali na MFF v Benátkách. V té době se všeobecně věřilo, že předškolní děti jsou schopny vnímat souvislou hranou akci pouze do patnácti minut a oba filmaři přišli s celovečerním filmem v hlavní roli s dětským hercem. Diváci byli nadšení a film okouzlil festivalovou porotu natolik, že dostal hlavní cenu v kategorii dětských filmů a hlavně upozornil evropské producenty, že v Československu se v oblasti dětské tvorby dějí zajímavé věci.

Ota Hofman začal navazovat kontakty s Berlínem a Římem, začal se podílet na prvních mezinárodních koprodukcích v dětském filmu a vymyslel ve své době populární postavu Klauna Ferdinanda, jehož dobrodružství začal točit jeho dvorní režisér a později velký kamarád Jindřich Polák. S Polákem pak vytvořili tandem, který dosáhl velkých úspěchů a hned jejich druhá spolupráce se zařadila do zlatého fondu tvorby pro děti a mládež. Na svět totiž přišel Pan Tau.

Ota Hofman se stal šéfdramaturgem tvorby pro děti a mládež na základě osobního doporučení Jana Procházky a jeho jmenování podepsal barrandovský ředitel Harnach, den před svým odvoláním. Během prvních let byl Hofman pod velkým tlakem, přikryl svým jménem scénář Jana Procházky Už zase skáču přes kaluže, který byl v té době zakázaným autorem, ve své tvůrčí skupině přivítal služby Karla Kachyni, ale především pracoval a psal.

Jako dramaturg prosadil spoustu zajímavých filmů, které zůstávají dodnes v povědomí diváků. Kdo by se nadál, že se z pohádky Tři oříšky pro Popelku stane takový kulturní fenomén nejen u nás, ale také v Německu, Rusku, Norsku, Švýcarsku, ale i v dalekém Mexiku.

Ota Hofman vlastně nikdy nepsal klasické pohádky, i jeho scénáře k pohádkovým filmům Třetí princ, Malá mořská víla nebo Panna a netvor tento žánr výrazně rozšiřují do hájemství romance, psychologického filmu a horroru. Ota Hofman však tato rozhodnutí dokázal obhájit a na mezinárodních konferencích o dětském filmu dokonce už počátkem osmdesátých let předpovídal trendy, které se skutečně naplnily.

Scénáře Oty Hofmana pro děti a mládež však rozhodně nebyly jen pohádky. Adaptoval české i zahraniční autory dětské literatury, psal scénáře o prvních láskách, sci-fi a velmi ceněny jsou jeho křehké příběhy o zranitelnosti dětské duše Útěk a Králíci ve vysoké trávě, do kterých promítl i své vlastní niterné prožitky. Jistě není bez zajímavosti, že Králíkům ve vysoké trávě musel Ota Hofman přepsat konec a úryvky ze scénáře byly publikovány v časopise Kino, což nebylo vůbec běžné.

V osmdesátých letech psal pro německé producenty pokračování série Pan Tau, vymyslel příběhy populárních Návštěvníků nebo u nás nikdy neuvedený seriál Připoutejte se, pod námi je Atlantida s Tomášem Holým.

Jeho náhlé onemocnění ho zastihlo uprostřed nejvyšší pracovní vytíženosti a zcela oddaný své profesionalitě upřednostňoval termíny odevzdání scénářů nad vlastním zdravím. Život Oty Hofmana předčasně skončil v květnu 1989, ale tím rozhodně neskončilo jeho dílo. V těchto dnech začíná natáčení nové série Pana Tau v mezinárodní koprodukci a podle všeho to vypadá, že to nebude poslední projekt, který se podle jeho nápadů uskuteční.

autor: Ondřej Slanina

Právě vychází výpravná kniha Ondřeje Slaniny Poutník světem fantazie o Otu Hofmanovi!

KUP KNIHU